De Palio - Reisverslag uit Siena, Italië van Lies Markensteijn - WaarBenJij.nu De Palio - Reisverslag uit Siena, Italië van Lies Markensteijn - WaarBenJij.nu

De Palio

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Lies

26 April 2016 | Italië, Siena

De Palio in Siena

De Palio in Siena is een bekend evenement in de stad en daar buiten.
Donderdagmiddag was er op school een docent die uitleg gaf over de Palio, heel interessant om te horen wat het nou precies is. Ik wist wel dat de Palio 2x per jaar wordt gehouden (op 2 juli en 16 augustus). De Palio is een paardenrace op het Piazza del Campo, midden in het centrum, waarbij 10 van de 17 contrade (stadswijken) door middel van een paardenrace strijden om de winst. De selectie van de paarden gebeurd op een hele nauwkeurige manier door een dierenarts.
Siena telt 17 contrade, maar er mogen per keer maar 10 contrade meedoen.
Om te bepalen wie er mee mag doen, wordt er gebruik gemaakt van een ‘balletjes-systeem’, waarbij elke wijk een eigen balletje heeft en dan worden de balletjes van elke wijk in een bak gedaan en daar worden er dan 10 uitgetrokken.
De 7 contrade die niet mee mogen doen aan de Palio zijn automatisch geselecteerd om de volgende keer wel mee te doen. Dus als een contrada niet is geselecteerd voor de Palio van juli, dan mag deze automatisch meedoen aan de Palio van augustus en als een contrada niet wordt gekozen voor de Palio van augustus, dan mogen ze automatisch het jaar erop weer meedoen in juli.

Vrijdagmiddag zijn we uit school vandaan naar een museum van een van de contrade geweest met in dat museum alles wat te maken had met die betreffende contrada. Heel interessant om te zien wat er allemaal in dat museum was er wat er allemaal (in het Italiaans natuurlijk) werd verteld.